De kracht van rituelen en dagelijkse routines

Bijgewerkt: jun 15

"Hoe heb je dat gedaan: een boek schrijven naast een full time job en een gezin?" Die vraag kreeg ik veel de laatste tijd.

Het voelde niet als veel of zwaar. Mijn boek schrijven was geen energievreter, integendeel het gaf me extra energie. Ik durf zelfs te zeggen dat ik het nodig had om alles voor mezelf in evenwicht te houden.

De grote uitdaging zat hem in het effectief doen, gaan zitten achter de laptop en neerpennen wat al langer in mijn hoofd borrelde. Al snel vond ik een vast moment en werd het een dagelijkse routine. Iedere dag, van 20 tot 21uur ging ik een uurtje achter de computer zitten. Soms stoomden de woorden, soms bleef het scherm akelig wit... Het gaan zitten en schrijven werd een dagelijkse routine. De vraag: "Ga ik nog schrijven of doe ik iets anders ?" kwam niet meer aan bod. Ik bewoog me iedere avond bijna op automatische piloot richting laptop.


Ik ben een grote voorstander van dagelijkse rituelen.  Ze helpen mij om bewust te leven en me eraan te herinneren wat belangrijk is in mijn leven.

De kracht van de dagelijkse rituelen die uiteindelijk routines worden zit in de herhaling.  Onze geest houdt van routines.  Die gewoontes brengen rust en structuur in de chaos van het dagelijks leven.

Hoe vaker je een ritueel uitvoert hoe makkelijker je het zult doen, zonder beroep te moeten doen op wilskracht en misschien veel weerstand te ontmoeten.

Rituelen en routines kunnen kleine dingen zijn die maar een paar minuten duren zoals :

- tijd nemen voor een koffie terwijl ik bewust naar buiten kijk

- af en toe een adempauze inlassen

- 10 vingers dankbaarheidsoefening voor het slapen

of iets grotere die een half tot anderhalf uur duren:

- 30 min unwinding wandelingetje of skatetourtje na het werk

- passeggiatinna of avondwandeling na het diner om te verteren

- mijn ochtendritueel


Het grote voordeel van ochtendrituelen is dat je er heel de dag de positieve effecten van ervaart. Indien je 's morgens tijd investeert in zaken die je belangrijk vindt (sporten, schrijven, mediteren, werken aan je businessplan,...). ben je er zeker van dat er niets anders komt tussen gefietst. Bovendien geniet je heel de dag na van een tevreden gevoel. De dag goed begonnen is immers half gewonnen !


Vroeger zagen mijn ochtenden er als volgt uit:

Wekker om 5h15 : zucht, klaag, snooze - wekker om 5h20 : draai om, snooze - wekker om 5h25: strompel uit bed - hete douche, aankleden - ontbijt in de vlucht -5h55 : koffie in de auto, 7h00 op het werk aan mijn bureau met een tweede en derde koffie.


Mijn huidig -met dank aan thuiswerk- ochtendritueel duurt een dik uur. Het bestaat uit een verzameling kleine handelingen die ik steeds in dezelfde volgorde uitvoer. Ik haalde mijn mosterd bij verschillende mensen (je vindt hun naam steeds tussenhaakjes), maar maakte er ondertussen mijn eigen versie van.

Opstaan tussen 6 en 7 zonder snooze button

(5 sec rule Mel Robbins)

-------

Koude douche en priming oefening 

(Wim Hof en Tony Robbins)

-------

Meditatie  en affirmaties noteren

20 min

-------

Eigen mix Yoga - Qi Gong

20 min

-------

Bed opmaken

-------

Ontbijt + slow coffee

Hoe zien jouw ochtenden eruit?

Zin om je ochtenden ook met een ritueel te starten en er heel de dag de vruchten van te plukken?

Ik nodig je uit om ook te experimenteren met verschillende technieken. Test en voel wat je energie geeft. Maak je persoonlijk ochtendritueel dat bij jou past.

Als je zin hebt kun je je ervaringen hieronder delen.



170 keer bekeken
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now